Niet alleen foto's van het huis, maar ook foto's van jezelf in het huis op Funda zetten. Het is ongebruikelijk. Toch leek het een jong stel uit Utrecht een goed idee. Op die manier willen ze de verkoop van hun huis persoonlijker maken. Maar maakt dat het huis ook aantrekkelijker voor kopers?

Foto's van een spelend kindje in de woonkamer, een gezin aan de eettafel of picknickend in de tuin. Volgens makelaar Martin van der Spek maakt het je huis wel degelijk aantrekkelijker. "Een huis kopen is namelijk iets emotioneels", legt hij uit aan EditieNL. "Ik vergelijk het daarom ook wel met daten. Je wilt je mooi opmaken en leuke kleding aandoen, maar degene tegenover je wil jou ook persoonlijk leren kennen."
En zo werkt dat ook bij het kopen van een huis, denkt hij. "Want als je je huis verkoopt, zorg je dat alles er pico bello uitziet. Maar op het moment dat de mensen die het huis komen bezichtigen ook de verkopers leren kennen, kunnen ze pas echt 'verliefd' worden."
Daarnaast is het een goede presentatie van het huis. Want als je een inkijkje geeft van hoe jouw leven eruitziet in dat huis, laat je zien hoe het leven van de koper er mogelijk ook uit komt te zien. "We zien dus ook dat als een jong gezin hun huis verkoopt en zelf op de foto's staat, er meer jonge gezinnen komen bezichtigen. En hoe meer bezichtigingen, hoe beter de verkoop", zegt Van der Spek.
Tijdelijk effect
Hoewel hij ook die voordelen inziet van het idee, denkt vastgoedfotograaf Jeroen Bos niet dat het een populaire trend zal worden op de huizenmarkt. Onder veel verkopers heerst gemakzucht, merkt hij op. "Als ik zo'n creatief voorstel neerleg bij mensen, krijg ik toch vaak de reactie 'doe maar normaal'. Want creativiteit kost meer tijd en dus ook geld. Ze verkopen hun huis toch wel, ook zonder bijzondere foto's."
Bron: EditieNL, RTLnieuws.
Wel denkt hij dat je eruit springt door zelf op de foto te staan. "En dat is wat je wilt." Tegelijkertijd zal dat effect volgens hem maar tijdelijk zijn. "Dit is nu een keer gedaan en krijgt aandacht. De volgende die dit doet krijgt niet dezelfde aandacht."
Verhaal
Daar denkt makelaar Van der Spek anders over. Volgens hem gaan mensen zichzelf vaker op de foto zetten bij het verkopen van hun huis. "Iedere huizenkoper zoekt toch een verhaal. Bewust of onbewust. Door te laten zien hoe je leeft in het huis, speel je op die behoefte in", zegt hij.